Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Powstrzymać powódź. Czy zbiornik Racibórz Dolny zda egzamin?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Powstrzymać powódź. Czy zbiornik Racibórz Dolny zda egzamin?
fot. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Przetaczająca się w ostatnich dniach przez południową i południowo-zachodnią część kraju fala powodzi nasuwa najgorsze skojarzenia z powodzią tysiąclecia, która miała miejsce w 1997 roku. Od tego czasu zrealizowano jednak szereg inwestycji hydrotechnicznych, takich jak na przykład budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny.

W minionym tygodniu doszło w Polsce do niewątpliwie największej klęski żywiołowej wywołanej powodzią od przynajmniej kilkunastu lat. Gigantyczne ulewy, które sprowadził niż genueński Boris, spowodowały szereg podtopień w południowej i południowo-zachodniej części Polski. Szczególnie poszkodowane są miejscowości położone w południowych częściach województw dolnośląskiego i opolskiego. Warto wspomnieć, że z żywiołem oprócz Polski walczą również Czechy, a także Niemcy, Austria i Słowacja. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, w szczególnie poszkodowanych Głuchołazach za sprawą powodzi runęły most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu nad Białą Głuchołaską w przebiegu drogi krajowej nr 40.

Jako że wciąż mają miejsce kolejne podtopienia i zalewane są całe miasta, obecnie nie jest możliwe precyzyjne oszacowanie strat materialnych. Jednocześnie nie wydaje się szczególnie ryzykownym stwierdzenie, iż ich wartość finansowa będzie opiewać na przynajmniej kilka miliardów złotych. Można jednak liczyć na to, że po tragicznych doświadczeniach z powodzi tysiąclecia, która przetoczyła się przez południową i południowo-zachodnią Polskę w roku 1997 państwo polskie jest dziś na podobne zdarzenia przygotowane lepiej.

Od tego czasu zrealizowano bowiem inwestycje w infrastrukturę przeciwpowodziową w południowo-wschodniej Polsce. Jedną z największych była realizowana w latach 2013-2020 budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny, który może przechwycić i ściąć falę wezbraniową, minimalizując ryzyko nałożenia się dwóch fal powodziowych – na Odrze oraz na Nysie Kłodzkiej, która uchodzi do Odry pomiędzy Opolem a Brzegiem. Wczoraj o godzinie 4:20 został on uruchomiony, co może zapobiec zniszczeniom w miastach położonych nad Odrą lub przynajmniej znacząco ograniczyć skalę takowych.

Docelowa pojemność – 300 mln m3

Budowa zbiornika Racibórz Dolny została zaplanowana w Programie dla Odry 2006. Początkowo generalnym wykonawcą inwestycji był Dragados. Wobec niedotrzymania pierwotnego terminu realizacji zadania, określonego na styczeń 2017, w tym samym roku w październiku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach wypowiedział wykonawcy umowę, by jeszcze w grudniu zawrzeć kontrakt na dokończenie budowy z konsorcjum Budimex-Ferrovial Agroman. Ostatecznie zbiornik osiągnął funkcjonalność na początku roku 2020, choć oficjalne oddanie do użytku nastąpiło kilka miesięcy później. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia wyniosła 2 mld zł. Warto dodać, że podczas budowy wykorzystano niemal 7 mln ton ziemi.

Sam mechanizm działania urządzenia jest dość trywialny. W celu uzyskania bezpiecznego przepływu wody otwiera się i zamyka zasuwy i spusty denne. Przykładowo gdy ilość zgromadzonej w zbiorniku wody będzie zbyt duża, kolejne zasuwy są zamykane. W tym kontekście należy wskazać, że pojemność obiektu wynosi aż 185 mln m3, co w myśl założeń ma umożliwić przechwycenie porównywalnej ilości wody jak w przypadku powodzi tysiąclecia. Wraz z sukcesywnym wydobywaniem żwiru wzrośnie ona jednak docelowo do 300 mln m3. Powierzchnia zbiornika wynosi ponad 26 km2. Budowa obiektu wymagała całkowitej likwidacji dwóch wsi. Ponadto istnieje położony nieco wyżej polder Buków, zdolny do zgromadzenia 57 mln m3.

Jak przekazała Joanna Kopczyńska, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zbiornik Racibórz Dolny zostanie wypełniony w blisko 90 procentach. Dlaczego do jego uruchomienia doszło, jak może się wydawać, z pewnym opóźnieniem? – Uruchomienie zbiornika nie może być podyktowane emocjami, bez względu na ich intencje, a rzeczowymi analizami i zapisami instrukcji, która pozwala na przechwycenie fali wezbraniowej we właściwym, optymalnym momencie, tak aby zbiornik zdołał przyjąć całą falę z jej kulminacją, a nie tylko początek wezbrania. Dzięki takiemu działaniu możliwe jest systemowe sterowanie falą wezbraniową – wyjaśnia Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach w komunikacie prasowym.

Tusk: Nie będzie powtórki z historii

– Wszystko wskazuje na to, że infrastruktura wybudowana po 1997 i 2010, jeśli chodzi o sam Wrocław, powinna być wystarczająca. Na pewno nie będzie powtórki z historii – powiedział premier Donald Tusk podczas wizyty w Kłodzku. Szef rządu przyznał jednocześnie, że sytuacja jest dramatyczna, dlatego skierowane zostaną dodatkowe siły i środki w celu wsparcia powodzian. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, rząd ma także wprowadzić w najbliższym czasie stan klęski żywiołowej, co umożliwi skrócenie ścieżki decyzyjnej w różnych procesach, w tym związanych z ewakuacją mieszkańców.

Premier Tusk podkreślił, że żaden poszkodowany nie zostanie pozostawiony sam sobie. Minister finansów Andrzej Domański został zobowiązany do przygotowania środków finansowych, które zostaną przeznaczone na pomoc doraźną i usunięcie skutków powodzi. Z kolei minister ds. Unii Europejskiej Adam Szłapka ma wystąpić o wsparcie na ten cel ze środków unijnych. Rząd apeluje jednocześnie do osób zamieszkałych na terenach objętych powodzią o stosowanie się do zaleceń. Niestety wciąż zdarzają się przypadki, w których mieszkańcy odmawiają ewakuacji.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Mikołaj Kobryński 16 września 2024

Rząd wprowadzi stan klęski żywiołowej

Polityka i prawo

Rząd przyjął projekt ustawy o dochodach JST

Polityka i prawo

Rząd przyjął projekt ustawy o dochodach JST

Mikołaj Kobryński 04 września 2024

„Rekordowy wzrost" wydatków na kolej i drogi w budżecie na przyszły rok

Polityka i prawo

NIK: Polska wciąż nie jest przygotowana na powódź

Intermodal i logistyka

NIK: Polska wciąż nie jest przygotowana na powódź

Łukasz Malinowski 16 października 2012

Jest zgoda na budowę zbiornika Racibórz Dolny

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce

Mikołaj Kobryński 16 września 2024

Rząd wprowadzi stan klęski żywiołowej

Polityka i prawo

Rząd przyjął projekt ustawy o dochodach JST

Polityka i prawo

Rząd przyjął projekt ustawy o dochodach JST

Mikołaj Kobryński 04 września 2024

„Rekordowy wzrost" wydatków na kolej i drogi w budżecie na przyszły rok

Polityka i prawo

NIK: Polska wciąż nie jest przygotowana na powódź

Intermodal i logistyka

NIK: Polska wciąż nie jest przygotowana na powódź

Łukasz Malinowski 16 października 2012

Jest zgoda na budowę zbiornika Racibórz Dolny

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5